Gloster Gladiator
A Gladiator volt a RAF utolsó kétfedelű vadászgépe, és az első, amit már zárt pilótafülkével is gyártottak.Tervezése 1933-ban kezdődött.Az első változatnak még nyitott volt a pilótafülkéje és egy Bristol Mercury léghűtéses motor hajtotta ami 850 lóerős volt.Először 1934-ben emelkedett a levegőbe, de a típus csak 1937-ben állt hadrendbe Mk I néven.Később követte a Gladiator MK II ami már 3 részes fém légcsavarral volt szerelve a 2 részes fa légcsavar helyett.Építettek haditengerészeti változatot is Sea Gladiator néven.Összesen 98 ilyen gépet építettek, ebből 54 még mindig hadrendben állt 1939-ben a háború kitörésekor.Legnagyobb sebessége 410 km/h körül mozgott, hatótávolsága pedig elérte a 710 km-t.Fegyverzete 4 db. .303 kaliberű, azaz 7,7 milimétertes Browning géppuska volt.Tömege üresen 1560 kilogramm volt, harcrakészen pedig 2205 kilogramm.Az adatok szerint összesen 747 Gladiatort gyártottaok, beleértve a Sea Gladiatort is.Ebből kb. 200 gép került importra más országokba, pl.Belgium, Kína, Finnország, Franciaország, Norvégia vagy Portugália.Összesen 18 országban teljesített szolgálatot.Képességeit tekintve a téli háborúban felül tudta múlni a kezdeti szovjet vadászokat, ám a modern német vadászok már nem láttak benne komoly ellenfelet.A típus 1939- ben már elavultnak számított, így gyorsan felváltották a modern alsószárnyas vadászgépek mint a Hurricane és a Spitfire.Bár a Gladiatornak nem volt hosszú pályafutása a II. világháborúban, de azért érdemes egy kis figyelmet fordítani erre a remekül manőverezhető kis gépre.